חום גבוה במחלה חריפה – טוב או רע?

חום הגוף מבוקר בצורה קפדנית על ידי מנגנונים רבים בגוף. אותם מנגנונים הם אלו המעלים את חום הגוף בעת הצורך והם אלו היודעים לעצור את עליית החום על מנת שלא לסכן את הגוף.

הטבע לא טועה – למנגנון העלאת החום תפקיד חשוב במחלה. חום עוזר להישרדות. מנגנון העלאת חום הגוף הינו מנגנון טבעי שהאבולוציה פיתחה ושימרה. הגוף מעלה את הטמפרטורה משום שכך הוא שומר מפני התפתחות המחלה. מבחינה ביולוגית, השארת החום מקצרת את המחלה. כמות הנגיפים בגופם של אלו המקבלים מורידי חום תהיה גבוהה יותר מאשר אלו המפתחים חום ונשארים עם החום עד שהגוף (תמיד) מוריד אותו בעצמו. ניסויים בבעלי חיים מלמדים כי הורדת החום מאריכה את משך הפרשת הווירוסים בשפעת. חיידקים עובדים פחות טוב בטמפרטורה של 2 מעלות מעל לחום הגוף הרגיל. לעומת זאת מנגנונים חיסוניים בגוף עובדים טוב יותר בטמפרטורות של 2 מעלות מעל לחום הגוף הרגיל.

אם כך: האם הורדת החום גורמת לנו להבריא מהר יותר? לא.

נהפוך הוא: הורדת חום אגרסיבית גורמת להארכת המחלה.

רצוי לא לדכא את החום לאורך היממה. לא צריך כל הזמן לראות את הטמפרטורה הנורמאלית בעת המחלה.

חום לא עושה נזק ואילו שימוש מסיבי במורידי חום כן יכול לעשות נזק.

הורים נוטים להיות מודאגים כאשר הם נותנים מורידי חום והחום לא יורד אך אין קורלציה בין התגובה למורידי חום לבין חומרת המחלה. ילד שהעלה חום ל 39.8 ומגיב למורידי חום אינו “בריא יותר” מאשר ילד שהעלה חום ל39.8 ולא מגיב למורידי חום.

למידע מקיף על מנגנון העלאת החום ועל הורדת חום, נתמך במחקרים רפואיים, אני ממליצה על הרצאתו מאירת העיניים של ד”ר יוסי רימר לעניין “חום בילדים”. כנסו לקישורית: